Sunday 4 May 2014

Laman sosial?

Benarlah,
Terbaca post di twitter dari Inche Gabbana
Kekadang kita hapdet amal kita di Mukabuku nak orang tahu. Tak cukupkah Allah sahaja yang tahu?
Yup, kenapa kita ingin post di laman sosial?
Untuk kita beritahu kepada manusia sekalian kan?
Jadi, jika kita post unsur-unsur bukan ilmu..itu untuk apa kalau bukan untuk memberitahu kepada manusia semua?

Reflect sebentar,
Jadi..adakah kita benar-benar bergantung kepada Allah..
Jika di laman sosial ditonjolkan sebegini?
Terlalu tampak diri kita terlalu ingin memberitahu kepada sekalian manusia apa yang kita lakukan
Bukannya ingin bergantung kepada keredhaan Allah terhadap apa yang kita lakukan
Allahu..
Kecuali dengan perkara tertentu,
Niat itu yang penting
Post di laman sosial dengan perkara yang baik, yang memberi kebaikan kepada manusia lain

“Don’t judge a book by it’s cover”
Tapi…
Maafkan saya,
Bukan ke kata-kata itu menggambarkan peribadi kita?
Kata-kata itu bukan cover buku lagi,
Kata-kata itu isi dalam buku..kan?
Cover itu cuma fizikal bukannya kata-kata

Apa pula pendapat mengenai orang yang hipokrit..post keagaaman tapi hati..?
Siapa kita ingin judge hati orang?

Ini hanyalah pendapat,
Benar, hati itu memaparkan apa yang kita post di laman sosial
Kerana ia melalu lisan secara indirect, menggunakan laman sosial
Jadi, tonjollah hati yang bersih
Lebih baik bukan?
Berbanding tonjol sesuatu yang membawa fitnah atau kita tonjol mengenai aib / kekurangan kita sendiri

Jadi,
Jagalah kata-kata kita di alam maya ini
Banyak kali saya terguris kata-kata orang lain di laman sosial
Terutamanya twitter
Bukannya disebabkan apa yang di-post itu suatu yang kebaikan dan “sentap-kan” hati saya
Tapi suatu yang negatif,
Suatu yang patut deal dengan luaran
Bukannya deal melalui laman sosial

Seorang sahabat,
Ada post sesuatu yang membuatkan saya amat berkecil hati
Saya tak tahu bagi dia semua ini satu kesalahan
Bahkan perkara itu menjadi kebiasaan antara kami
Maafkan saya
Walau tidak memberitahu siapa yang lakukan semua itu di status laman sosial anda,
Saya tahu, itu saya
Kerana kita berada di tempat yang sama
Dan beberapa minit berlalu, anda post perkara tentang perbuatan yang dilakukan itu
Ianya perkara kecil, tapi menjadi besar
Kerana diibarat menikam belakang sahabat anda

Jika anda berterus terang lebih baik bukan?
Apa pun, lupakanlah,
Saya juga perlu berterus terang,
Jadi, ini sebagai pengajaran buat kita semua
Jangan jadikan laman sosial sebagai tempat untuk meluah perasaan

Mahupun tempat untuk melabur saham dosa

No comments:

Post a Comment